Liebherr LR1750

Eindelijk na lang zoeken naar tekeningen en informatie van de Liebherr LR 1750 zijn Wouter en ik in september 2011 begonnen met
het uittekenen van de kraan. De bedoeling is om de kraan in de schaal 1:14,5 na te gaan bouwen en deze volledig werkend te maken,
zodat hij radiografisch bediend kan worden.
Het streven is om de hijstabel op schaal te kunnen benaderen, hiervoor zou de kraan uitgerust moeten worden met ruim 200kg ballast
(kraanballast en superliftballast samen). Ik hoop dat we het tekenwerk in één jaar kunnen afronden, zodra het gewicht van de diverse onderdelen bekend is, kunnen we de kracht op de vertaging en motoren voor het rijwerk nader bepalen
en deze proberen weg te werken in de rupsstellen. (grootste uitdaging)

De reden om de kraan in schaal 1:14.5 te bouwen heeft te maken met de schaal van de voertuigen van andere leden binnen onze modelbouwclub. Ik hoop de komende tijd een aantal leden over te kunnen halen tot het bouwen van
semi-diepladers om zo de diverse kraandelen vervoerd te krijgen op de modelbouwbaan van MBVP.
Onze LTM 1400`s zijn tegen die tijd ook werkend zodat we de delen van de vrachtwagens kunnen lossen en samenstellen.

Ondertussen heb ik al een hele hoop foto`s kunnen maken en van andere kraan liefhebbers gekregen.
Maar als er nog mensen zijn die detail foto`s hebben van een LR 1750 of een LG 1750, hou ik mij van harte aanbevolen,
alle hulp is welkom, met name delen tijdens transport.
Het lastige is dat de kranen heel vaak op een raffinaderij staan waardoor je er niet dichtbij kan komen of dat er niet gefotografeerd mag worden. En omdat het relatief dure kranen zijn blijven ze ook nooit lang op dezelfde plek staan,
vaak krijg je te laat informatie waar een kraan wordt opgebouwd of een hijsklus aan het doen is.

Technische details:

                                                                  Afmetingen van ons model                       Afmetingen echte kraan                        
Lengte rupsen 820mm 11.900mm
Breedte kraan 710mm 10.300mm
Ballast centraal max. 31kg Max. 95 ton
Ballast bovenwagen max. 80kg max. 245 ton
Ballast superlift max. 131kg max. 400 ton
Lengte S-mast max. 6517mm max. 94.5 mtr.
Lengte D-mast 2172mm 31.5 mtr.
Lengte jib max. 7241mm max. 105 mtr.
Eigen gewicht kraan +/-400kg +/- 1.250.000 kg





Op het Bouwmachineforum plaats ik regelmatig updates, hier is meer informatie en foto's beschikbaar over de actuele stand van het project.
www.Bouwmachineforum.nl.


Januari 2012:
Het tekenwerk van de S-mast is bijna afgerond, van de D-mast moet het broekstuk nog getekend worden. Ik ben nu bezig met het laatste tekenwerk aan de jib, wat ik graag voor het eind van januari afgerond wil hebben.
Daarna start ik met het tekenwerk aan de beide sprenkels.




Augustus 2012:
Nagenoeg de volledige mast is nu getekend, op één 3-meter stuk na is de hoofdmast compleet . Op de foto is ook de volledige jib te zien
De echte mast zonder 3-meter stuk is 91 meter, omgerekend op schaal is dat 6,275 meter. Volgens de berekeningen komt het gewicht van de mast met de gekozen materialen ook op schaal uit.
De jib is in het echt 105 meter lang, en op schaal is dat 7,241 meter. Dit resulteert in een tiphoogte van 13,516 meter op schaal.



Het broekstuk van de superliftmast is nog volop in ontwikkeling.



Onderdelen van de superliftmast



Januari 2013:
600 tons haak.



Vooraanzicht 400 tons kop sectie:



Achteraanzicht 400 tons kop sectie:



April 2013:
Start 600 tons haak:



Start ballastplateau's:





Detail toegevoegd bovenwagen:





September 2013:
Vervolg 600 tons haak:







December 2013:
Opdracht gegeven voor het snijden van de eerste onderdelen voor de superstructure en gestart met het samenstellen van de diverse onderdelen.

(Overzicht fase 1)



(Onderdelen A-bok)




(Onderdelen superstructure)



A-bok in de beginfase:









Samenstelling Schijvennest / Breidel part B:



Overzicht eerste onderdelen gereed [transportsteunen, ladders, steun voor cabine en de schijvenblokken voor de A-bok:



Samenstelling van de eerste onderdelen van de superstructure:



Voorbereiding onderdelen mast:





Start samenstellen Superstructure:













Januari 2014
Proef samenstelling superstructure met A-bok:







Aanpassing hijstabellen naar schaal 1:14,5:



Start fabricage draaikrans:







Maart 2014
Afwerken Schijvennest / Breidel part A + B:



Maart 2014
Superstructure gehesen door LTM-1400 tijdens Europe modelshow in Ede

/>


April 2014
Start fabricage S-mast:
Hoofdligger [hoekbuis] op maat draaien



Speciale klemmal voor het frezen van telkens 2 diagonalen                                                     Start bouw 7 meter mastdeel







Aanpassing van de bouwmal.
De mastdelen worden nu zonder de kopelstukken in elkaar gezet, zodat de krimp opgevangen kan worden.





Mei / juni 2014
Bij Shapeways 2 rupsplaten laten printen in kunststof en een set in staal laten lasersnijden als proef



Juni 2014
Intermidiate mast 14 meter



Start samenstellen kopsectie S-mast 600 ton







September 2014
Richten van de S-mastdelen



November 2014
Lassen van de gaffel in een nieuwe lasmal                                                                                   Aanbrengen van de details





December 2014
Samenstellen van de tuien met behulp van een mal



Vervolg fabricage draaikrans













Draaikrans proef samengesteld en getest met 200kg axiale belasting                                             Start frezen van de tanden module 1 op de buitenring







Zo ziet een echte draaikrans met quick connector eruit



Vervolg samenstellen kopsectie







Januari 2015
start samenstellen broekstuk S-mast





Tekenwerk aan de inrichting van de cabine



Februari 2015
Het maken van een nieuwe basis ring voor de quick connector, deze met minder gaten in de omtrek





Bouw van het broekstuk S-mast





Het tapse deel van het broekstuk







Maart 2015
Controle op de haaksheid van de mast ten opzichte van de schanierpunten in het broekstuk



Het corrigeren van de gaten van de schanierpunten na het lassen en het passen



Aanbrengen van de verschillende details



Pasmaken van de lieren en het aanbrengen van diverse onderdelen voor de tentoonstelling in Ede



Machinaal bewerken van het schijvenblok voor de kop sectie van de S-mast



Monteren van het schijvenblok op de kop sectie





April 2015
Start met samenstellen van de centrale ballastplaat





Start met samenstellen van de body





Machineren van een deel van de body



Samenstellen van de body







Mei 2015
Start met samenstellen van de stempelpoten







Juni 2015
Start met samenstellen van de cabine



Onderdelen van het interieur 3D geprint in kunststof





Proefmontage van de stempelpoten





Juli 2015
Tekenwerk voor de lier van de A-bok




Oktober 2015
Start fabrikage lier









November 2015
Afwerken van de S-mast, details voor de trekstangen en looproosters











December 2015
Stralen en spuiten van de mastdelen en trekstangen







Januari 2016
Machinaal bewerken van de ballastblokken





Voor en na de bewerking van de ballastblokken



Fabricage tekstplaten



Februari 2016
Spuiten van de ballastblokken





Start fabricage Derrick mast





Augustus 2016
Kar voor ballastblokken



Top sectie D-mast                                                                                                             Start broekstuk D-mast





September 2016
Broekstuk Derrick mast                                                                                                       Richten van de mastdelen na het lassen



Koppelstukken aanlassen in de mal                                                                                           Proefmontage D-mast



Aanbrengen details



Inscheren Breidel





Verven van de D-mast



Proefmontage boomstoppers



Oktober 2016
Start 400 tons kop en broekstuk voor de Jib









December 2016
Verven van de D-mast



Fabricage opspanmal voor bewerking rupsplaten



Start machinale bewerking rupsplaten



Start rupsbody







Januari 2017
Machinale bewerking rupsplaten



Samenstellen rupsplaten







Februari 2017




Drive unit rupsen





Maart 2017




Sprocketwielen



Europe modelshow Ede







Oktober 2017


Aanbrengen elektronica superstructure                                                                                 Stempelpoten carbody



Omlooprooster carbody



Aftekenen leidingwerk carbody





Januari 2018


Omlooprooster carbody



Details tbv pennen trekken



Februari 2018


Drive unit rupsen





Maart 2018












April 2018


                                                                                                            Het resultaat van 2 motoren die tegen elkaar in draaide



Mei 2018


Design van de nieuwe zwenkaandrijving





Juni 2018


Start broekstuk jib













Augustus 2018


Start Sprenkels W2





September 2018








Oktober 2018


3D tekening ballasttray



Start Sprenkels W1



December 2018


Start Ballasttray



A-frames en bordessen voor de ballasttray                                                                           Nieuwe zender voor de LR, de Commander SA-1000 van ScaleArt



Januari 2019