Bouwverslag

Liebherr LTM1400

Voorwoord

Marc en Richard zijn in september 1999 gestart met het tekenen van de LTM 1400.
Aanvankelijk waren we van plan één LTM te maken maar toen we zover waren dat er onderdelen gemaakt moesten worden,
hebben we besloten voor ieder van ons een kraan te bouwen en hebben we alle onderdelen dubbel gefabriceerd.

We hebben de kraan in stukken verdeeld en ieder heeft zijn deel getekend en in een gezamelijke tekening samengevoegd om er
weer één geheel van te maken en de aanlopers eruit te kunnen halen. De bouw was gepland op 3jaar,
maar doordat we beide in de tussentijd verhuisd zijn en ook een drukke baan hebben, heeft de bouw iets langer geduurd.

Technische details:

                                                            Afmetingen van ons model                      Afmetingen echte kraan                        
Lengte kraan1400 mm20300 mm
Breedte kraan206 mm3000 mm
Hoogte kraan275mm4000mm
Lengte mast volledig uitgeschoven3450mm50000mm
Stempelbasis690 x 690mm10000 x 10000mm
Eigen gewicht kraan75kg excl. ballast(geschat)96 ton
Ballast50kg125 ton
Werkdruk hydrauliekmax. 50 bar200 bar

Aantal assen 8 stuks waarvan 6 x sturend 2 x star
Aangedreven assen 2 stuks
De testhijs is uitgevoerd met 41kg met het 80 tons hijsblok volledig ingeschoren op 10 parten [41 kg/10=4.1 kg reep trek].
(Reep trek is de trekkracht in de hijsdraad)
Het 150 tons hijsblok is nog in de maak t.z.t. zal deze ook getest gaan worden.

Foto`s van tijdens de bouw van de Liebherr LTM1400

Start September 1999

Hijstabel hoofdmast

Originele tabel in tonnen

Schaalmodel in kilogrammen

Hijstabel met beweegbare Jib

Testhijs met 42 kg bij een vlucht van 70 cm

De LTM van Marc krijgt een nieuwe kleur

Marc heeft besloten om zijn LTM1400 over te spuiten in de kleuren van de Firma Van Seumeren, zodat het beter past bij zijn andere modellen. Dit hebben nog vlak voor de Mammoetdag in Schiedam weten uit te voeren.

Revisie van de draaikrans

In het begin heeft Marc 2 ontwerpen gemaakt voor de draaikrans en in overleg hebben we toen samen besloten om hem te maken zo als de echte met tonnentjes in het lager.
Helaas kwamen we er later achter dat de verhouding van de diameter van de draaikrans in relatie met die van de tonnentjes niet goed is, met als gevolg dat het lager niet goed draaide.
Om het lager toch te kunnen gebruiken hebben we de tonnentje vervangen voor kogels, maar doordat de loopvlakken onder hoeken staan en er teveel ruimte is voor de kogels liggen deze in een W-vorm in het lager.
Hierdoor lopen de kogels regelmatig tegen elkaar klem, wat storing veroorzaakt tijdens het zweken.
Daarom hebben we het eerste ontwerp van Marc weer uit de kast gehaald, een draaikrans met kogels, alleen dan met een kleine aanpassing welke we uitgeprobeerd hebben bij het lager van de LR 1750.