Bouwverslag

Liebherr LR1750

Voorwoord

Eindelijk na lang zoeken naar tekeningen en informatie van de Liebherr LR 1750 zijn Wouter en ik in september 2011 begonnen met het uittekenen van de kraan. De bedoeling is om de kraan in de schaal 1:14,5 na te gaan bouwen en deze volledig werkend te maken, zodat hij radiografisch bediend kan worden.

Het streven is om de hijstabel op schaal te kunnen benaderen, hiervoor zou de kraan uitgerust moeten worden met ruim 200kg ballast (kraanballast en superliftballast samen). Ik hoop dat we het tekenwerk in één jaar kunnen afronden, zodra het gewicht van de diverse onderdelen bekend is, kunnen we de kracht bepalen op het rijwerk en de vertragingen en motoren uitrekenen. De grootste uitdaging wordt het weg werken van de aandrijving in de rupsstellen.

De reden om de kraan in schaal 1:14.5 te bouwen heeft te maken met de schaal van de voertuigen van andere leden binnen onze modelbouwclub. Ik hoop de komende tijd een aantal leden over te kunnen halen tot het bouwen van semi-diepladers om zo de diverse kraandelen vervoerd te krijgen op de modelbouwbaan van MBVP.

Onze LTM 1400`s zijn tegen die tijd ook werkend zodat we de delen van de vrachtwagens kunnen lossen en de rupskraan kunnen samenstellen.

Ondertussen heb ik zelf al een hele hoop foto`s kunnen maken, maar heb ik er ook veel van andere kraan liefhebbers gekregen.

Maar als er nog mensen zijn die detail foto`s hebben van een LR 1750 of een LG 1750, hou ik mij van harte aanbevolen, alle hulp is welkom, met name delen tijdens transport.

Het lastige is dat de kranen heel vaak op een raffinaderij staan waardoor je er niet dichtbij kan komen of dat er niet gefotografeerd mag worden. En omdat het relatief dure kranen zijn blijven ze ook nooit lang op dezelfde plek staan, vaak krijg je te laat informatie waar een kraan wordt opgebouwd of een hijsklus aan het doen is.

Technische details:

                                                              Afmetingen van ons model                      Afmetingen echte kraan                        
Lengte rupsen820mm11.900mm
Breedte kraan710mm10.300mm
Ballast centraalmax. 31kgMax. 95 ton
Ballast bovenwagenmax. 80kgmax. 245 ton
Ballast superliftmax. 131kgmax. 400 ton
Lengte S-mastmax. 6517mmmax. 94.5 mtr.
Lengte D-mast2172mm31.5 mtr.
Lengte jibmax. 7241mmmax. 105 mtr.
Eigen gewicht kraan+/-400kg+/- 1.175.000 kg

Op het Bouwmachineforum plaats ik met regelmaat updates met meer informatie en foto`s van het project.

Januari 2012:

Het tekenwerk van de S-mast is bijna afgerond, van de D-mast moet het broekstuk nog getekend worden. Ik ben nu bezig met het laatste tekenwerk aan de jib, wat ik graag voor het eind van januari afgerond wil hebben. Daarna start ik met het tekenwerk aan de beide sprenkels.

Augustus 2012:

Nagenoeg de volledige mast is nu getekend, op één 3-meter stuk na is de hoofdmast compleet . Op de foto is ook de volledige jib te zien. De echte mast zonder 3-meter stuk is 91 meter, omgerekend op schaal is dat 6,275 meter. Volgens de berekeningen komt het gewicht van de mast met de gekozen materialen ook op schaal uit.

De jib is in het echt 105 meter lang, en op schaal is dat 7,241 meter. Dit resulteert in een tiphoogte van 13,516 meter op schaal.

Januari 2013:

April 2013:

September 2013:

December 2013:

Begin december heb ik de opdracht geplaatst voor het lasersnijden van de eerste onderdelen voor de superstructure. Tijdens de kerstvakantie ben ik gestart met het samenstellen van de diverse onderdelen.

Maart 2014:

April 2014:

Mei 2014:

Juni 2014:

September 2014:

November 2014:

December 2014:​

Januari 2015:​

Februari 2015:

Maart 2015:

April 2015:

Mei 2015:

Juni 2015:

Juli 2015:

Oktober 2015:

November 2015:

December 2015:

Januari 2016:

Februari 2016:

Augustus 2016:

September 2016:

Oktober 2016:

December 2016:

Januari 2017:

Februari 2017:

Maart 2017:

Oktober 2017:

Januari 2018:​

Februari 2018:​

Maart 2018:

April 2018:​

Mei 2018:​

Juni 2018:

Augustus 2018:

September 2018:

Oktober 2018:

December 2018:

Januari 2019: